تجربیـــات و آموختـه های من

My Experiences and Learnings
تجربیـــات و آموختـه های من
طبقه بندی موضوعی

انواع پروتکل ها در وب

جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۲۹ ب.ظ

تعریف:قوانینی که در شبکه اینترنت برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه وجود دارد را پروتکل میگویند.

انواع پروتکل های اینترنتی: News, Gopher, Telnet, E-Mail, FTP, HTTP ,TCP ,UDP ,IP , SNMP

Internet Protocol :پروتکلی آشنا! هر دستگاهی در شبکه دارای آدرس منحصر به فردی می باشد که در تعیین مسیر و ارسال بسته اطلاعاتی به کار میرود.

به منظور بخاطر سپردن آسانIP، نحوه نمایش آنها بصورت دسیمال ( مبنای دهدهی ) بوده که توسط چهار عدد که توسط نقطه از یکدیگر جدا می گردند (216.27.61.137)هر یک از اعداد  را octet می گویند. کامپیوترها برای ارتباط با یکدیگر از مبنای دو ( باینری ) استفاده می نمایند.  فرمت باینری آدرس IP :

11011000.00011011.00111101.10001001

 Simple Network Managemant Protocol: برای دریافت اطلاعات آماری می باشد.یک سیستم مدیریتی، درخواست خود را از یک آژانس SNMP مطرح و ماحصل عملیات کار در یک MIB)Management Information Base) ذخیره می گردد. MIB یک بانک اطلاعاتی بوده که اطلاعات مربوط به کامپیوترهای موجود در شبکه را در خود نگهداری می نماید .
Transmission Control Protocol:مهمترین وظیفه ش اطمینان از صحت ارسال اطلاعات است. اصطلاحا" Connection-oriented نامیده می شود.علت این امر ایجاد یک ارتباط مجازی بین کامپیوترهای فرستنده و گیرنده بعد از ارسال اطلاعات است.این پروتکل توانایی بازبینی بسته‌هاو کنترل خطا را دارد.به دلیل بار عملیاتی زیاد،کارایی سیستم کاهش میابد.به پروتکل قابل اطمینان نیز مشهور است بدین علت که ارسال اطلاعات و کسب آگاهی لازم از گیرنده اطلاعات به منظور اطمینان از صحت ارسال توسط فرستنده است . در صورتی که بسته های اطلاعاتی بدرستی دراختیار فرستنده قرار نگیرند، فرستنده مجددا" اقدام به ارسال اطلاعات می نماید.

User Datagram  Protocol :این پروتکل برای کاهش overflow طراحی شده است.UDP بر خلاف پروتکل TCP بصورت " بدون اتصال " است،پس سرعت بیشتری نسبت به TCPدارد ،پس اطمینان کمتری میتوان داشت!بهترین جایگاه استفاده در مواردی است که برای ارسال و دریافت اطلاعات به یک سطح بالا از اطمینان ، نیاز نداریم .

وقتی با یک پورت خاص روی یک کامپیوتر دیگر ارتباط برقرار می‌کنیم، این ارتباط می‌تواند از نوع TCP یا UDP باشد.

Hyper text Transfer Protocol:شما میتوانید این پروتکل را در نوار ادرس مرورگرتان مشاهده کنید.از جمله پروتکل هایی هست که میتوان به چشم دید ! امکان ارتباط بین سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان وب را فراهم می نماید .
یک سرویس دهنده وب در واقع  به عنوان یک سرویس دهنده HTTP ایفای وظیفه می نماید. زمانی که مرورگر وب یک صفحه را از سرویس دهنده وب درخواست می نماید،یک HTTP request  را ارسال و  سرویس دهنده وب نیز پاسخ آن را با یک HTTP response خواهد داد  . 

Electronic Mail:برای فرستادن و دریافت ایمیل استفاده می شود. برای استفاده  می توانید از برنامه هایی مانند outlook استفاده کنید که در این صورت به پروتکلی که این برنامه از آن استفاده می کند  (Post Office Protocol/POP) نام خواهد گرفت.همچنین میتوانید از   ( Simple Mail Transfer Protocol /Microsoft SMTP) استفاده کنید یا اینکه با استفاده از خدمات یک سایت نامه خود را فرستاده یا دریافت کنید.مثل:Yahoo,Gmail,Hotmail,..

Gopher:گوفر یکی از قدیمی ترین خدمات اینترنتی می باشد که قبل از به وجود آمدن وب یکی از سرویس دهنده های منابع اطلاعاتی به شمار میرفت که می شود اطلاعات را در آن جستجو و یا بازیابی کنید .اطلاعات در آن به صورت فایل ها و متن و...دسته بندی شده اند و با انتخاب آیتم موردنظر به زیر شاخه آن رسیده و از انجا به اصل فایل موردنظر خواهید رسید.اما امروزه از آن زیاد استفاده نمیشود.

File Transfer Protocol: پروتکلی می باشد که به شما این امکان را می دهد که اطلاعاتتان را از کامپیوتر خود به شبکه ارسال کنید یا اینکه تغییری در انها بدهید مثل حذف کردنشان .همان پروتکل انتقال فایل در اینترنت. یکی از قراردادهای بین TCP و IP.طراحی وب باعث بوجود امدن میلیون ها فایل درFTP شده است. این پروتکل دارای دو نوع میباشد. رایگان آن که همه کاربران اجازه استفاده از آن را دارند مانند ftp://ftp.microsoft.com

و نوع دیگرش فقط مدیر سایت اجازه استفاده از آن را دارد.

News:از پروتکل Network News Transfer Protocol برای ارسال پیام هایی که به سایت های خبری ارسال می شود،استفاده میکند.

جالب است بدانید که یکی از سیتم های رایج این گروه UseNet است که از آن برای نشان دادن آگهی و خبر در ایمیل ها و سایت ها و چت روم ها استفاده میشود.

Telnet:با استفاده از این پروتکل شما قادر به log in به سیستم دیگری هستید و می توانید فایلی را در کامپیوتری دیگر به اجرا برسانید. یک پروتکل سرویس دهنده و سرویس گیرنده‌است و براساس انتقال ارتباطی عمل می‌کند.با استفاده از این سرویس شما می توانید اطلاعات مورد نظر خود را در سایتهای دولتی و … مشاهده نمایید.



ویرایش اول :12مرداد ساعت 17:55


  • زینب جهان بخش

گوناگون

UDP

HTTP

IP

Telnet

SNMP

Gopher

TCP

E-Mail

FTP

نظرات  (۱۰)

  • میثم هوشمند
  • فکر میکنم که پروتکل UDP از صحت دریافت اطلاعات از جانب طرف دیگر ارتباط اطمینان حاصل نمی کرد.
    ممکنه توضیح بفرمایید؟
    متشکرم
    پاسخ:
    خواهش میکنم.

    UDP صحت ارسال بسته ها را چک نمیکنه!
    سیستم میتونه بسته را ارسال کنه بدون انتظار از صحت رسیدنش ، و بعدبسته ی  بعدی را ارسال کند.
    در پروتکل UDP بعد از ارسال چیزی چک نمیشه ( رسیده یا نرسیده !!) ، سمت گیرنده هست که وقتی پکتی بهش برسه ، بعد از دریافت چکسام محاسبه میشه.
    برای تضمین صحت ارسال و دریافت  بسته ها و تضمین رسیدنشون به دست گیرنده روی پروتکل UDP  یک پروتکلی هست بنام UDT!
    سیستم بطور اتوماتیک رسیدن بسته ها رو هم به فرستنده اعلام نمیکنه و این وظیفه به عهده برنامه کاربردی مربوطه گذاشته می شود.

    سوالی بود بنده درخدمتم.
    IP مخفف چیست؟

    HTTPS  چطور؟ مخفف چیست؟ فیلتر هم می شود؟
    پاسخ:
    Internet Protocol . ابتدای آن ها بُلد شده :)

    لغت S ،تفاوت میان HTTP و HTTPS.مخفف کمله Secure به معنی امن.پس:
    Hyper Text Transfer Protocol Secure
    پس امنیت استفاده شما از سایت با HTTPS نه با HTTP !!!
    یعنی ممکنه شخص سومی (برنامه کامپیوتری - هکر - …) در حال ثبت اطلاعاتتتون باشه ،زمانی که دارید درآن سایت وارد میکنید!!!
    HTTPS میان کلاینت و سرور وب اطلاعات را  رمز نگاری می کند و این رمز نگاری توسط certificate ای که آن سایت به شما می دهد اتفاق می افتد .اگر این دیتا ها رمز نگاری نباشند خواندن محتوی آنها برای هکر کار راحتی می شود . به همین دلیل است که اکثر وب سایت های مهم (سرویس دهنده گان ایمیل و یا اینترنت بانک ها و... ) حداقل هنگامی که به صفحه ی لاگین( ورود یوزر و پس) می رسیم از پروتکل HTTPS استفاده می کنند .

    برای فیلتر کردن HTTPS پورت SSLرو میبندن..این تا اینجا...!
    اگر پورت SSL ببندند،سایت خودشونم فیلتر می شود .پس دست به لیمت میزنند و چون سایت های خودشان روی سرور ایران هست و همچنین SSL ایرانی هست ،سریع باز می شود . اما وقتی سرور در خارج باشه و SSL لیمیت باشه، ای اس پی سعی میکنه که اون سایت رو باز کنه!از طرفی هم اون لیمیته داره کار خودشو انجام میده،در نتیجه ای اس پی Internet Was Reset می دهد !پس مثه VPNبه یک جای دیگه متصل میشه پــــــس فیلتر نمیشه!
    اطلاعات بیشتر




    عرض سلام مجدد

    در قسمت UDP منظورتون از "بدون اتصال" چیه؟

    یعنی نیازی به اتصال اینترنت و دسترسی به وب نیست؟!

    اگر امکان داره در این مورد بیشتر توضیح بدید

    و اینکه گفتید به منظور کاهش overflow هست، لبریز شدن چه چیزی منظور هست؟

    سرریز شدن اطلاعاتی ک قرار است در اینترنت بین 2 کامپیوتر جابجا گردد؟

     

    با تشکر

    پاسخ:
    سلام.
    هرگاه بین دو ایستگاه قبل از ارسال داده، اطلاعات کنترلی ارسال و دریافت شود ،بین آنها Connection ایجاد شده و سپس ارسال داده انجام شود،ارتباط از نوع Connection-oriented است.دو کامپیوتر قبل از انتقال اطلاعات, پیغام هایی را برای برقراری اتصال بین خود مبادله می کنند. در این حالت در حال کار بودن و آماده تبادل اطلاعات بودن دو کامپیوتر تضمین شده است و برای انتقال هر بسته، از گیرنده پیغامی مبنی بر تحویل درست و بدون خطای آن دریافت می شود. در TCP ارایه سرویس  انتقال داده به شکل  Connection Oriented  میباشد.

    اطلاعات بدون ارسال اطلاعات کنترلی ،مستقیما ارسال می شوند یعنی قبل از انتقال اطلاعات، دو کامپیوتر هیچ پیغامی برای چک کردن برقرای اتصال بین خود مبادله نمی کنند و بدون اطلاع از اینکه آیا کامپیوتر گیرنده آماده دریافت بسته اطلاعاتی است آن را می فرستد.در UDP ارائه سرویس انتقال داده به شکل Connection Less  میباشد.

     Flow Control:بعضی اوقات نرخ انتقال اطلاعات بین دو نود بایستی مدیریت شود تا از ارسال سریع تر فرستنده ،نسبت به گیرنده اطلاعات ،که می تواند منجر به سرریز بافر داده ای گیرنده شود جلوگیری به عمل آید.
    overflow: زمانی رخ می‌دهد که ‌یک داده در بافری نوشته شود که اندازه‌ی آن کوچکتر از طول داده باشد. بافرها معمولا آرایه‌های کاراکتری می‌باشند.

    پ.ن:در مورد سرریزی باید اطلاعات بیشتری کسب بشود!کامل نیست پاسخ..
    .





    ممنونــــ زینب جان
    یادم باشه به این بخش ها تو بحث هام رسیدم لینک بدم به وبلاگ تو :D
    پاسخ:
    سلام مهناز جان.
    خوشحالم که مفید بوده مطالب !خب خداروشکر.
    تشکر .
  • میثم هوشمند
  • با سلام
    خیلی متشکرم از توضیحات شما
    بررسی میکنم نکات جدیدی که یادگرفتم را
    دوباره اگر سوالی بود میپرسم
    با تشکر
    پاسخ:
    خواهش میکنم.
  • سارا زکی زاده
  • سلام.خیلی پست خوبی بود.مرسی.
    یه سوال...ولی من معمولا موقع وارد کردن آدرس وب سایتها از  HTTPS استفاده می کنم ولی سایتهای فیلتر شده به همون حالت می مونند یعنی باز نمی شن؟؟
    ولی اونجوری که شما گفتید مثل اینکه فیلتر نمی شن؟؟!
    میشه توضیح بدید؟
    ممنونم
    پاسخ:
    سلام.ممنون.خواهش میکنم.
    متوجه سوال نشدم!
    "همون حالت می مونند یعنی باز نمی شن؟؟ فیلتر نمی شن؟؟! "

    درهرصورت.
    درپاسخ دوستی عرض کردم که برای فیلتر شدن HTTPS باید پورت SSLبسته بشه! البته ممکن هست که راه های دیگری نیز موجود باشد!
     این باعث میشود که خود سایت هم بالا نیاید!!!پس فیلتر نیمشود!مثه VPN به سوئیچ دیگری متصل میشود.
    اطلاعات بیشتر


    ظاهرا دوستان در این باره سوالات فراوانی دارند !انشاالله اگه زمان اجازه بدهد درویرایش دوم ،این پروتکل را هم با توضیحات مفیدتری اضافه میکنم


  • احمد تاج بخش
  • سلام...
    تبریک بابت وبلاگتون....
    دنیای شبکه واقعا جالبه...هر روز یک تکنولوژی ...درباره پروتکل FTP اگر توی کتاب ICND1 سیسکو بخونید متوجه می شوید که اصل این پروتکل از Fred  به جای File استفاده میشد و یک داستان خیلی جالبی رو درباره ی ای پروتکل نوشته است...
    موفق باشید 
    پاسخ:
    سلام آقای تاج بخش
    تشکر از حضورتون.
    ممنون.
    بله دنیای جالبی داره... مبحث پروتکل ها رو دوست دارم!
    :)
     تشکر از معرفی کتاب.
    لطف کردید.

  • میثم هوشمند
  • با سلام
    فکر میکنم که حرف S در انتهای httpS مخفف SSL به معنی Secure Socket Layer باشد
    در این خصوص می توانید در وبلاگ BestTech اطلاعات خوبی کسب کنید. یعنی راجع به SSL
    در خصوص اینکه میفرمایید پورت ssl را نمی توانند فیلتر کنند,
    من گمان می کنم که به جای بستن پورت ssl سرعت تبادل اطلاعات بین کلاینت یعنی کاربر اینترنت و سایت فیلتر شده را به عمد کم می کنند تا جایی که پیام Connection was reset نمایش داده شود!
    اگر اشتباه نکنم.
    باید بررسی کنیم ببینیم چرا پورت SSL را نمی توان فیلتر کرد؟ در واقع باید این طور سوال کرد که چرا نمی توان درخواست هایی از نوع SSL که به یک سایت خاص ارسال می شود را نمی توان فیلتر کرد اما وقتی که از نوع HTTP و نه httpS استفاده می کنیم می توان فیلترینگ را اعمال کرد؟
    آیا این مسئله ربطی به این دارد که اطلاعات به اساس گواهی نامه ی SSL مورد توافق کلاینت و سرور کد گذاری می شوند و بنابراین بخش فیلترینگ امکان بررسی آن ها را ندارد؟ یا مسئله ی دیگری وجود دارد؟
    پاسخ:
    سلام.
    فکر میکنم که برای این پروتکل باید یک پست جامع تری درنظر بگیریم !چون بسیاری از دوستان سوال داشتن و کما اینکه خودم :|
    ولی این را شک ندارم که S برای امنیت این پروتکل هست یعنی همان Secure!اینی که شما می فرمایید برای SSLهست ...
    با این هم موافقم که سرعت تبادل دیتا رو کم میکنه!ولی بازهم باید اطلاعاتم بیشتر بشوند :)
     تا اخر امروز این پستی که عرض کردم رو میزارم توی وبلاگم.
    از واجبات شده ظاهرا !

    تشکر.
    مرسی بابت اطلاعات مفیدتون و همچنین پاسخ های کاملتون. عالی بود 
    پاسخ:
    خواهش میکنم.
    ممنون از اطلاعات مفید و خلاصه تون
    پاسخ:
    سپاس اقا متین :)
    اینجا و شما :D

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی