تجربیـــات و آموختـه های من

My Experiences and Learnings
تجربیـــات و آموختـه های من
طبقه بندی موضوعی

تفاوت وب و اینترنت

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۱۰ ب.ظ

در این مقاله،قصد داریم بعد از بیان تاریخچه ی پیدایش اینترنت و وب و سیر تکامل آنها،به تعریف جداگانه ی هریک بپردازیم.

تعریفی ساده که شاید خیلی از ما، آنها را به اشتباه به کارببریم یا حتی تفاوت این دو را در عمل میدانیم ولی قادر به بیان آنها به زبان ساده نیستیم!

تفاوت وب و اینترنت،دو واژه ای که جزء لاینفک زندگی روزمره شده اند،در چیست؟


تاریخچه ی وب :

در سال 1989 " تیم برنرزلی(Tim Berners-Lee) " عضو انجمن اروپایی محققین فیزیک (European Organization for Nuclear Research-CERN) ، پروژه ای را مطرح کرد که هدف آن به وجود آوردن شبکه ای از اسناد و فرامتن ، برای رد و بدل کردن اطلاعات بین اعضای انجمن بود.

درسال 1990 اولین نرم افزار وب با قابلیت نمایش ، ویرایش و ارسال اسناد فرامتن به اعضاء از طریق اینترنت، تولید و بدین ترتیب وب پا به عرصه وجود گذاشت.

در سال 1991 مجلس ایلات متحده قانونی را مبتی بر تأسیس شبکه علمی-تحقیقاتی ملی(National research and Educational Network -NREN)را تصویب کرد و هدف از NREN برقراری شبکه های تحقیقاتی و علمی با ظرفیت و سرعت بالا و اجازه فعالیت های تجاری و تشویق آن در اینترنت بود.

او در نخستین وب سایت خود از ابرمتن (Hyperlink) و پیوندی برای ایمیل استفاده کرده بود. در آغاز،وب سایتها با کدهای ساده HTML نوشته می شدند که شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به صفحه های وب دیگر، با ابرمتن بود.

وب چیست؟

جزئی از اینترنت است.
وب توسط تیم برنزلی با نام شبکه گسترده جهانی(World Wide Web) اختراع گشت و تا قبل از آن، مفهوم ارتباط اینترنتی تنها منوط به ارسال و دریافت اطلاعات به صورت مستقیم از یک کاربر به یک کاربر دیگر بود (مانند ایمیل) اما با ظهور وب، فضا یا محدوده ای ایجادشد که کاربران در این فضا اطلاعات و دیتاهای خود را قرار می دادند و این فضاها به فضاهای کوچکتری به نام صفحات تقسیم می گشتند و هر صفحه دارای آدرس منحصر به فردی است. کاربر در پشت سیستم خود ابتدا به اینترنت متصل میشود و بعد با وارد کردن آدرس صفحه ی موردنظر(Uniform Resource Locator- URL) وارد وب میشود.

تاریخچه اینترنت:

در اواخر سال1969 و در جریان جنگ سرد ، دولت ایالات متحده تصمیم گرفت که راهی را ابداع کند که از طریق آن در هنگام حملات اتمی ، خطوط ارتباطی باز باشند. در گذشته برای انجام این کار یک مرکز کنترل وجود داشت که وظیفه انتقال پیام ها را بر عهده داشت . اگر یکی از این مراکز مورد بمباران قرار می گرفت تمامی شبکه ها از کار می افتاد. در نتیجه اداره تحقیقات روی پروژه های پیشرفته(Advanced Research Projects Agency Network-ARPA) تصمیم به ایجاد یک شبکه کامپیوتری بدون مرکز کنترل گرفت .این شبکه فیزیکی، مراکز تحقیقاتی که بر روی پروژه های امنیتی تمرکز داشتند را با بخش های دولتی و نظامی مرتبط ساخت. در واقع این آرپانت بود که در طول سالها تغییر و تحول به چیزی تبدیل شد که ما امروز آن را « اینترنت » می خوانیم.

اینترنت چیست؟

اینترنت اختصار کلمه  (INTERnational NETworking) ، به معنی شبکه گسترده جهانی متشکل از هزاران کامپیوتر است که از طریق تلفن و کابل و ماهواره به یکدیگر ارتباط پیدا کرده اند. این کامپیوترها، با زبانی یکسان و تحت پروتکل اینترنت، با یکدیگر سخن می گویند.

ISP اختصار کلمات Internet Service Provider است و به شرکت هایی اطلاق می شود که خدمات اینترنت را در جهان ارایه می کنند. برخی از این مراکز خدماتی در سطح جهانی فعالیت دارند و بعضی از آنها هم ، از تشکیلات مختصری برخوردار هستند، ولی اکثریت با مراکز خدمات متوسط یا کوچک است که می توانند از چند صد تا چند هزار نفر عضو شرکت خود را سرویس دهند.

هر کامپیوتری که به اینترنت وصل است ،بخشی از یک شبکه است. شما که در خانه با یک مودم به یک مؤسسه ارائه دهنده سرویس‌های اینترنتی (ISP) وصل می‌شوید، در محل کار بخشی از یک شبکه محلی هستید و بیشتر مواقع باز هم با مودم به یک ISP و از آن به اینترنت و یا اینکه از طریق تلفن همراه به خدمات دهنده اینترنتی اپراتورتان متصل می‌شوید.

جمع بندی:

با وصل شدن شما به سرور ارائه دهنده سرویس اینترنتی، شما جزو میلیونها کامپیوتر موجود در اینترنت قرار می گیرید و با تایپ آدرس یکی از صفحات وب در مرورگر خود، به جمع استفاده کنندگان وب می پیوندید. با این توصیف، می توان گفت که وب چیزی است در دل اینترنت و وب بدون اینترنت معنا نمی یابد، اما اینترنت خود بدون وب همچنان کار ارتباط میان کاربران را انجام میدهد.



  • زینب جهان بخش

اینترنت

وب

نظرات  (۵)

  • احمد تاج بخش
  • سلام...
    به به قالب جدید مبارک...
    مطلب جدید مبارک....
    خوب است ...
    ما که هنوز مطلب سال جدید رو انتشار ندادیم اما شما ادامه دهید عالیه...
    موفق باشید
    پاسخ:
    سلام.
    متشکر
    پست بعدی عالی تره!
    شما هم پست جدید خواهید گذاشت....
    به امید روزی که مطالب فارسی مانند انگلیسی،حداقل ،رفرنس خودمان بشوند :(
    انشالله


  • سارا زکی زاده
  • سلام. ممنون از توضیحت.
    سیکل زیر درسته ؟
    شبکه> اینترنت>وب
    پاسخ:
    سلام.خواهش میکنم.
    بله،شبکه های کامپیوتری> اینترنت(شبکه های اینترنتی) > وب 

    با سلام
    یعنی وب روی شبکه ی لوکال نمیشه؟


    پاسخ:
    سلام.

    وب روی شبکه لوکال میشود همانطور که معمولا طراحان وب سایت اول سایت خود را روی لوکال طراحی میکنند؛بعد ر روی هاست اصلی میبرند.
    لوکال هاست چیست؟ 
    هاست(فضا) و لوکال(محلی) پس لوکال هاست یعنی فضای محلی یعنی فضایی در  همان سیستم خودتان.برای این کار باید از نرم افزارهایی مرتبط استفاده کنید؛مانند:
    Wampserver
    Xampp
    easyphp



  • بهترین روش های کسب درآمد از اینترنت
  • خیلی عالی
    پاسخ:
    ممنونم
    دیگه عادت کردم از خواننده های وبلاگت شدم:D
    پاسخ:
    سلام 
    خوش اومدی :-)

    یادش بخیـــــــــــــــر...!
    چه زود گذشت...!
    چه عادت خوبی :D

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی